Poznaj właściwości witaminy C, które poprawią stan Twojego organizmu!

Nie ulega wątpliwości, że witamina C odgrywa niebagatelną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu każdego człowieka. Niestety ludzki organizm nie jest w stanie produkować jej samodzielnie i należy dostarczać ją wraz z pożywieniem. Jakie są najważniejsze właściwości witaminy C? Czytaj dalej, a dowiesz się wszystkiego, co najistotniejsze.

Właściwości witaminy C – jak wpływają na organizm?

Chcąc odkryć wszystkie właściwości witaminy C, musisz wiedzieć, że masz do czynienia z niskocząsteczkowymi związkami organicznymi, rozpadającymi się na skutek działania powietrza oraz światła. W związku z tym obróbka produktów, w których jest zawarta wymaga wzmożonej ostrożności.

Witamina C spełnia szereg istotnych ról w organizmie. Przede wszystkim odpowiada za właściwe funkcjonowanie enzymów, które biorą udział w różnorodnych reakcjach chemicznych. Mowa m.in. o syntezie kolagenu. Jego produkcja to jedna z najważniejszych funkcji kwasu askorbinowego. Co więcej, jest to substancja antyoksydacyjna, zwalczająca wolne rodniki. Te natomiast mają destrukcyjny wpływ, chociażby na strukturę białek. Witamina C pozwala pozbyć się ich nadmiaru.

To oczywiście nie wszystko, ponieważ zwiększa ona przyswajalność żelaza. W związku z tym staje się dużym sprzymierzeńcem dla osób, które cierpią na jego niedobór. Wpływa też na prawidłowe funkcjonowanie zarówno układu odpornościowego, jak i nerwowego.

Pozostałe prozdrowotne właściwości witaminy C

Jakie jeszcze są właściwości witaminy C? Profilaktyczne zażywanie produktów z jej zawartością pozwala na:

- regulowanie ciśnienia tętniczego,

- obniżenie stężenia glukozy we krwi,

- wspomaganie organizmu przed powstawaniem nowotworów,

- przyspieszenie procesu gojenia się ran,

- obniżenie poziomu cholesterolu,

- zwalczanie nastrojów depresyjnych,

- likwidację bakterii wywołujących próchnicę zębów,

- poprawę pracy mózgu.

Przyjęło się, że witamina C to panaceum na przeziębienie. Wszelkie badania wskazują, że jedynie zmniejsza ryzyko powstawania infekcji.

Witamina C i jej zapotrzebowanie

Potencjał, jeśli chodzi o właściwości witaminy C, jest ogromny. Należy jednakże zwrócić przy tym uwagę na jej zapotrzebowanie. Jest ono bardzo zróżnicowane i zależy od wielu czynników. Mowa przede wszystkim o płci, wieku oraz stanie fizjologicznym.

Przyjmuje się, iż w przypadku osób dorosłych zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wynosi 1 miligram na każdy kilogram masy ciała. Z kolei u dzieci i niemowląt jest to 2mg/1kg masy ciała. Jeszcze inaczej wygląda sytuacja w przypadku kobiet ciężarnych oraz karmiących piersią, gdyż wzrasta do 1,5g/1kg względem potrzeb osoby dorosłej.

Zapotrzebowanie na witaminę C zmienia się oczywiście na skutek różnorodnych okoliczności. Jej spożycie powinno być większe po długotrwałym wysiłku fizycznym, u osób żyjących w stresie lub zmagających się cukrzycą, a także u palaczy.

Wpływ niedoboru witaminy C na organizm

Co z niedoborem witaminy C? Bez wątpienia wpływa na niego przewlekły stres, nadmiar cukru w codziennej diecie czy też brak zbilansowanej ilości warzyw i owoców w jadłospisie. Z problemem mogą zmagać się również osoby obciążone nałogiem papierosowym lub alkoholowym. A jakie są natomiast objawy niedoboru? Przede wszystkim mowa o:

- osłabieniu struktury zębów i dziąseł,

- permanentnym zmęczeniu,

- ogólnym obniżeniu odporności organizmu,

- problemach z apetytem,

- zaburzeniu przemian cholesterolu,

- obniżeniu elastyczności skóry i skłonności do powstawania przebarwień.

Bez wątpienia brak odpowiedniej ilości witaminy C w organizmie wpływa niekorzystnie na wiele aspektów życia. Niedostatek kwasu askorbinowego zaobserwować można u osób ze schorzeniami tarczycy, a także zmagających się z chorobami nowotworowymi. Jego niski poziom zauważalny jest także w przypadku stanów patologicznych o podłożu dermatologicznym.

Produkty z witaminą C niezbędne w codziennym żywieniu

Chcesz skorzystać z wielu korzystnych właściwości witaminy C, aby zadbać o kompleksową profilaktykę całego organizmu? Wobec tego warto wdrożyć prawidłową ilość warzyw i owoców spożywanych w ciągu dnia. W ten sposób zaspokoisz dzienne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy.

Gdzie go znajdziesz? Przede wszystkim w papryce i pietruszce. Z kolei, jeśli chodzi o owoce, na uwadze warto mieć owoce cytrusowe, czarną porzeczkę czy też borówkę amerykańską.

Chcąc uzupełnić niedobór witaminy C, możesz również sięgnąć po dodatkowe suplementy diety dostępne w każdej aptece. Pamiętaj jednak, że powinny one być zaledwie wsparciem dla prawidłowego żywienia.

Niedobór witaminy C w okresie jesienno-zimowym? Jest na to sposób!

Oczywiście nie do wszystkich owoców lub warzyw zawierających w swoim składzie witaminę C uzyskuje się swobodny dostęp przez cały rok. Nieprzypadkowo spadek odporności następuje zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Jest jednak na to bardzo prosty sposób. Z pomocą przychodzą mrożonki, soki i przetwory.

Zwłaszcza te pierwsze uchodzą za szczególnie pożądane. Dlaczego? Ze względu na to, że zamrażanie produktów przedłuża ich trwałość. A tym samym nie zostają pozbawione witaminy C. Pozostałe warianty również są zalecane. Konfitury można wykorzystać na wiele sposobów np. jako dodatki do ciast lub kanapek. Z kolei soki to gwarancja orzeźwienia, będące jednocześnie solidną dawką zdrowia.

Oczywiście chcąc czerpać pełnymi garściami z korzystnych właściwości witaminy C, należy sięgnąć po jakościowe produkty pozbawionych cukru oraz konserwantów.

Jak zatem widać, witamina C to prawdziwy sprzymierzeniec, który pozwala wzmocnić cały organizm. Kluczem do sukcesu jest oczywiście odpowiednie dawkowanie. W tym celu należy trzymać się prawidłowej diety bogatej w warzywa, owoce czy też zdrowe soki. Możemy Ci w tym pomóc. W jaki sposób? Wystarczy wybrać naturalne wyroby z borówki amerykańskiej. Staną się nieocenionym wsparciem po zakończeniu letniego sezonu na świeże owoce. Dzięki nim będziesz raczyć się ich smakiem bez żadnych ograniczeń, gdy tylko najdzie Cię ochota!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl